Daisypath Christmas tickers

tisdag 9 augusti 2016

Årets magiska jullista :-)

Vad sägs om en liten jullista jag började skriva ner frågor redan efter påsk och idag känner jag mig nöjd med den så nu får ni ta del av den :-)

Låt fantasin flöda och ha en magisk stund med min jullista :-)

Årets magiska jullista!
När tycker du det är dags för julen att göra entré i våra butiker och på nätet? 
Augusti om jag har nåt att säga till om men har jag ju tyvärr inte, så får vara glad för det jag får nämligen att det börjas i oktober. 
Men en liten hint till butikerna börja tidigare ;-) Har inget emot julpynt året om hihi!!

Varifrån kommer tomten? Nordpolen, Rovaniemi, Mora eller någon annan stans Ifrån!?
Nordpolen säger jag älskar julfilmer med nordpolen tema och tomtens
Lekstadsverkstad :-)

Favorit radio julkanal?
181 FM Christmas standard

När tycker du det är ok att börja tänka på och planera julen?
Jag är en riktig julnörd så jag tänker på julen året kan liksom inte låta bli hihi! Planerar julen i mitt huvud också året om jag kommer på något som är värt att skriva ner eller göra en  planeringslista oavsett årstid så gör jag en.


Brukar ni ha jultårta?
Skulle gärna vilja ha en riktigt fin och julig på juldagen men blir aldrig av att jag fixar en. Julafton nej då blir vi så mätta av all mat, kakor, julgröt och julgodis så orkar helt enkelt denna dag. Finns ju så många otroligt fina på Pinterest så man blir alldeles sjuk. 

Julprogram som har gått men inte går längre som ni saknar?
Jag saknar Leilas jul varje år. Älskade hennes julprogram när hon bakade. 

Vem vill du ha som årets julvärd?
Jag har ältat unga Weise i flera år så säger Andreas Weise även i år. Skam den som ger sig nån gång måste han ju bli julvärd. En äldre Weise i många år så varför inte unga herr Weise!!   

Måste julkalendern handla om julen?
Klart den måste!!!

Vad är bäst med julen?
Är nog tiden innan jul nu när man är vuxen. Planera, julbaka, julmarknader, julpynta, mysiga advent och fira Lucia. Men nu tror jag även julafton kommer att bli något i hästväg. För har så mycket planer i min nördiga julhjärna som bara ska gynna min dotter. 
Så längtar som ett barn till julafton NU!


Om riktiga tomten faktiskt knackade på din dörr på julafton! Vad skulle du göra då?
Skulle nog inte tro honom visa mig renarna och släden vore nog det första jag skulle kräva! När han väl bevisat att att var tomten skulle jag nog uttrycka har du julklappar med dig så lägg dom under granen ;-) 
Skulle så klart klappa renarna och speciellt Rudolf med röda mulen. Sen skulle jag, min man och min dotter få åka med i släden en sväng och hälsa på familj och vänner som vi inte firar jul med och hälsa en god jul. Sen bär det av mot tomtens leksaksverkstad MÅSTE man ju bara passa på och se när man får tomten som finbesök. Ingen dålig julafton det här vore om den gick i uppfyllelse! :-)
Väl tbx hemma igen skulle jag ge tomten en stor kram och ge honom en rejält fat med gröt och skicka med lite mjölk och hembakta julkakor så han inte blir hungrig på sin fortsatta resa.




Vad skulle du säga om du såg en tomtenissa smyga runt i buskarna?
Jag ser dig! Hälsa tomten att jag varit snäll i år ;-)

Vad gör tomtemor hela dagarna?
Bakar kakor och lagar mat i stora lass. Kanske hon har en egen firma vid sidan av tomtens verksamhet och säljer kakor till nissarna. :-)

Brukar ni ha en mistel upphängd? 
Jag köpte en på blomsterlandet för några år sedan och den har hållit sig så bra att den hänger uppe året om hihi. 

Vem hade du velat vara? Tomten, tomtemor, Rudolf med röda mulen eller en tomtenisse!
Tomten såklart vill dela ut julklapparna hohohoho...

Tror du att nissarna och tomten förstår renarna?
Ja tror jag med hjälp av magiska polkagriskäppar. Slicka på polkagriskäppen och dom förstår alla djur. 

Vad är ditt bästa julminne från din barndom?
Första julklappen som pappa/tomten hihi la under granen som man fick öppna på julaftonsmorgon. PS: då hade jag redan varit uppe och klämt, skakat och tjuvkikat lite flera gånger under natten ;-)

Grinchen knackar påmdörren, Vad gör du?
Bjuder in honom på grönt julkaffe. Färgar kaffet med grön karamellfärg. Också bjuder jag på nybakade grinchkakor han faller som en fura för för mina gröna kakor.  ;-)

1 kommentar:

Charlie CS- Kulturtanten som älskar julen! sa...

Jag har börjat skriva på svar idag. Så mitt bidrag kommer upp under morgondagen!

Skriv ut