Daisypath Christmas tickers

måndag 23 november 2015

GOD JUL KAKOR, KNÄCK, OCH KARAMELLER

Titel: GOD JUL KAKOR, KNÄCK, OCH KARAMELLER
Författare: Clara Lindström och Annakarin Nyberg
Bokförlag: Raben & Sjögren 
Läsålder: 9-12 år

Boken har en mysigt och inbjudande omslag med barn ute i snön.



Har fått hem ett recensionsexemplar från Raben & Sjögren för en tid sedan. Men på grund av att jag varit höggravid med krämpor och trötthet som tröttat ut mig har jag ännu inte orkat skriva om denna boken. Men då min dotter nu är född och nu mätt och belåten och sover gott nu i sin vagn kan mamma ta och blogga lite ;-)



Boken inleds med tips och lite annat bl.a. Hur du smälter choklad och kulprov med mera. 

Mina favoriter i boken är fusk fudge som jag ska göra i år, älskar fudge och då den kan ta rätt lång tid att göra så vore ju fusk fudge perfekt i år då vi även har en liten prinsessa att sköta om. 



Under detta recept berättar även Annakarin om hennes roligaste julminne i barndomen. 
"Minnet vart när hon var sju år tjuvöppnade jag ett paket i veckan före jul. Det var en fin röd nattskjorta som jag provade, vek ihop och slog in igen. På julafton gjorde jag allt för allt hålla masken men mamma genomskådade mig. Så klart!"

Du finner även klassikern på hur man gör en smällkaramell som väl vi alla gjort någon gång skulle jag tro. Jag har inte gjort någon sen barndomen men kanske blir till att göra om några år då min lilla prinsessa vill vara med mamma och julpyssla lite innan jul. 



Åh älskar nötter och dessa till glöggen tror jag kan bli enormt smarrigt. Sötsalta julnötter med sting visst låter det mumsigt värre ;-)



Chocolate chip cookies, jag är svag denna typ av kakor tänk er dessa sega kakor med ljus och vit choklad i vattnas i munnen av bara tanken på dem. 



Mintkyssar är ju en gammal klassiker som jag alltid köper med med mig hem från marknader som besöks, kanske vore på tiden att testa och göra mina egna. 



Efterrätt som inte går av för hackor denna ska jag helt klart göra innan julen är över låter fruktansvärt gott pepparkaks pannacotta är det jag pratar om ;-)



Ja detta är bara en bråkdel av dom smarriga recept som du finner i denna bok.

Finns att köpa hos bland annat Adlibris för 108 kr.


Inga kommentarer:

Skriv ut