Daisypath Christmas tickers

fredag 27 september 2013

Jansson Frestelse Dagen idag...

Visste ni att idag är det Jansson frestelse dagen nämligen den 27 september. Det finns dagar för precis allt nu för tiden haha. Ska man äta Jansson idag då kanske? Tja här väntas det nog till jul med det tycker inte det hör till att äta det ännu. Här hemma äter vi Janssons frestelse 2 dagar nämligen lillejul som är (dagen förre doppare dagen) Sen givetvis på julafton sen låter vi bli för sen är vi trötta på denna rätt. Brukar göra en stor Janssons med ansjovis i till alla utom till mig som får en med lax då jag inte gillar anjovis bläää. Men lax Jansson är smaskigt ;-)

Ingredenser:
8 personer
2 kg potatis
2 st purjolökar
400 g gravad lax
15 g Svenskt Smör från Arla
1 tsk salt
4 msk hackad dill
2 msk ströbröd
5 dl Arla Köket vispgrädde

Gör så här:Sätt ugnen på 200°. Skala och strimla potatisen. Strimla purjolöken. Grovhacka laxen. Fräs purjolöken mjuk i smör i en stekpanna. Blanda potatis, purjolök, lax, salt och dill i en smord, stor ugnssäker form eller i två mindre. Häll på grädden och strö över ströbröd. Grädda i mitten av ugnen ca 40 min. Låt kallna.
Tips: Variera med rökt lax, rivet citronskal och persilja.

Jag brukar använda märket Abba i min jansson med ansjovis.

Inga kommentarer:

Skriv ut