Daisypath Christmas tickers

fredag 14 december 2012

Drömtårta

En klassiker som måste finnas på mitt  fikabord till jul. Har haft denna rulltårta så länge jag kan minnas till julkaffet innan tomten kommer med  alla julklappar. Jag brukar göra dubbelsats av smörkrämen för tycker det blir så mycket bättre och om inte annat så oerhört mycket godare ;-) Så det är en smaksak receptet (smörkrämen) beräknar bara enkel sats så dubbla den om du vill göra den lika god som min hihi.



Ungnstyp: 250 grader, varmluft 200 grader

3  ägg
1,5 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
150 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 st äggula

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, siktat kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna 30×40. Grädda mitt i ugnen ca fem minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Dra bort pappret som kakan gräddats på.  Låt svalna helt.

Fyllning:
Blanda smör, florsocker och vaniljsocker poröst i matberedare. Rör ner äggulan.
Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt kakan vila i kylen eller frys den så blir den lättare att skära i skivor.

Inga kommentarer:

Skriv ut