Daisypath Christmas tickers

fredag 16 november 2012

Fudgesnittar


Fudgesnittar

Fudgesnittarna är en mycket god kaffekaka, men de passar också utmärkt att servera som tillbehör till glass eller fromage. Prova dig fram till den kombinationen du tycker bäst om. Jag tycker dom är super duper goda jag gjorde dom första gången då jag vann stjärnvinsten en jätte stor plopp med en massa plopp. Så då blev att tänka i andra banor kunde ju inte äta upp alla man tröttnar fort så blev det dessa goda kakor.

Ingredienser:
100 g smör eller magarin
1 dl strösocker
1 msk sirap
1 msk vaniljsocker
½ dl kakao
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g kolafylld choklad, tex plopp

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175 grader.
Rör matfett och socker poröst, gärna med elvisp.
2. Tillsätt sirap och vaniljsocker i matfettet.
3. Blanda kakao,vetemjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten till en smuldeg.
4. Arbeta smuldegen med händerna till en deg.
5. Grovhacka chokladen och blanda ner den i degen.
6.Forma degen till 4 fingertjocka längder. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.
7. Platta till längderna något med en gaffel.
8. Grädda längderna mitt i ugnen ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skriv ut